Äppelpaj, akdeniz, fika, svenska kyrkan med mera:)

Ja jag har ju som sagt haft mina cravings på svenska sötsaker mm. Men häromdagen va det olidligt.. Jag tror jag satt i två timmar o letade efter det perfekta att baka. Men det blev nått så simpelt som äpplepaj:)

Jag gick till pathmark o skulle fixa mina ingredienser o allt gick fint fram till delen på lappen där det stod vaniljsås... jag letade läänge efter nått liknande, då jag inte hittade nått som marsan el vaniljsås i torrvara alls:( Det enda jag hittade var smaksatt grädde med vaniljsmak. NO NO det blir inget me det tänkte jag bara. Sen så gick jag vidare till glass tillbehörshyllan för att kanske hitta nått.. jag hittade nått men det lät ännu mer äckligt än vaniljgrädde.. Vanilj syrup:/ iiikkk! ne jag tror inte det. Vad ska jag hitta på nu då?? det fick bli vaniljglass :) Men välkommen till amerikat.. de har en hel gång med bara glass.. båda sidor.. o nu pratar vi inte "ica nära" storlek på gången, vi kan nog säga ica maxi isället;) tog nån big pack typ av glass iaf:)

Väl hemma så fixade vi gryyymt god äpplepaj:)
killarna va så nöjda så! de sa att doften i huset gör det mer som hemma, samt att de inte ville dricka el äta nått på ett tag då de inte ville bli av med smaken i munnen;) va gulliga de är!;)

Idag har Yusuf inte behövt gå till skolan, vilket betyder sovmorgon tillsammans:D
vaknade dock inte så sent endå, typ 12. Duktigt va?:)
Vi käkade lyxfrukost o gjorde oss redo för stan:)

Jag vet att cat gärna vill ha följebilder på det som är lite vardagställen o rutiner för mig, så jag tänkte att jag skulle fotat det idag. Det va ju lätare sagt en gjort i rusningstimman;)
Men jag fick fotat en bild utanför Port Authority Bus Terminal.
Detta är vad jag ser direkt när jag kommer utanför terminalen:



The New York Times
8th ave between 41th and 40th street.

Målet idag var att gå till svenska kyrkan o kolla läget, då de brukar ha lite små event för svennar i nevvan.
Träffade en trevlig kille där inne i cafet när vi kom in som  guidade oss lite snabbt i huset:)
Fick lite info om filmkvällar, bazarer o frivillighets grejjer man kunde va med på.



Väldigt mysigt o svennar att prata med:)


Efter det lilla korta besöket ville vi äta.. ja o va för ställe ligger närmast? vårat stammishak!
Det heter akdeniz o har så go mat!
Jag beställde in mina favvisar hummus o bröd + grillad lax.



Namnmanmanamnamnam..

Yusuf älskar ju sina turkiska "köttbullar" köfte som de så fint heter. Men jag bara säger det igen.. de ä platta.. inga bullar, men ok;)



Efter maten så fick jag för mig att vi skulle ta oss till FIKA som då är ett svensk/scandinaviskt fik. Jag ville ha prinsesstårta (för det läste jag på nätet att de har). Jag fick Yussan med mig på att hinna gå dit innan de stänger. Vi hade 20 min på oss o vi skulle gå 12 block. Vi hann, men va besvikna vi va när vi fick veta att de bara hade det på ett ställe av 3.. men i morgon kanske;)

Det skulle bli gym time för mannen men jag ville hem så vi spatserade neråt igen o hamnade i en butik på vägen som heter Pylones. Vi har gått förbi massor av gånger o jag har velat gå in. De har massor av söta, fräcka o roliga prylar:) Lite som designtorget skulle jag tro. Jag köpte iaf en söt nyckelring.











2 dollar va den värd;)

Utanför gymmet är det alltid sjuktmycket turister.. ef som det ligger precis på timesquare. Men idag va det parkerat en fräck bil som jag spotat runt okring lite då o då. Nu blev jag turist o fotade den;)





En kille som kör runt med den o säljer miniatyrgubbar av den stora klassiska "vyn"
Mycket fräck:)

Efter det drog jag hem o Yussan e på gymmet o bygger. Jag väntar på att han ska komma hem så vi kan käka upp resten av äpplepajen;)

*ciao*

PS.



Im just saying....;)

DS.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0