Tvätt, bull-mamma och läkarbesök!

I söndags insåg vi att det var dax för tvättning av kläder igen. Tvättkorgen svämmade över..
Vi bestämde oss för o släpa ner storväskan med tvätt till tvätteriet, på våran "fina" dramatenväska, men den var borta! gaaah.. vi fick hjälpas åt att slita ner det;)



Detta är stället vi lämnar in tvätten på:)



Så tjusig o fin entre, o fint inne med:)


Jag har ju velat göra dammsugare ett bra tag nu, men att hitta ingredienser till detta är inte lätt.. det är väl två saker jag behöver som bara inte går o hitta. Det är arrak extrakt/essence kan funka med punch med. JAg vill inte ha riktig alkohol i, men kanske får överväga det istället. Men då till problem nummer två, tårtöverdrag av marsipan.. hittar inte nått som skulle kunna funka:( va gör man då lixom?

Joo man bakar bullar!:)
Det tog ett tag innan vi hittade jäst men tillslut så;)
Så söndagsbullar blev det! Blev inte jättemånga, men pojkarna slukade alla innan nästa dag var över;)

Känner mig som en riktig bullmamma:)



Deg under uppbyggnad:) De hade inte färsk jäst, så jag fick använda torrjäst.



Den gula plastmuggen får hoppa in som ungerfärligt dl mått;)





Jag funderar på o fylla den svarta plåten nästa gång, så de växer ihop som en enda stor kaka:)





Resulatet blev såhär:)



Sen så är det ju nån turkisk/muslimsk högtid nu som heter: kurban bayram!
Det är en högtid som i det stora hela går ut på att dela med sig till de fattiga. De offrar djur o ger köttet till de fattiga mm.

Jag tänkte att jag kan göra nått turkiskt för boysen till middag då. Jag kan ju typ bara göra en sak, så det fick bli ostrullar sigara börek:)



Mixade fetaost med färsk persilja, en ägg-gula, lite vatten. Sen så "smörar" man på en 1-2 cm sträng längst ner. Man viker in kanterna lite, sen så rullar man den till en korv, o doppar sen änden i vattnet för o klistra i hop den:)





Steker dem i olja (men helst inet olivolja).



Tada:) mumsigt blev det!

I går måndags var det dax att ta sig till läkarn. Jag har dragit ut på det i mer än en vecka, då jag hoppats att det ska "gå över" men ikke.. orka krångla med försäkringsbolag o sånt i detta landet:/
Men det som måste göras det måste göras..

Fick tips av karin, att ett ställe som heter Beth Israel medical center skulle vara bra. Vi letade upp adress o drog dit efter yussans skola. Jag va lite hispig eftersom man inte vill betala sjäv, utan att försäkringsbolaget ska ta det direkt. Det blev många samtal till SOS international (pratandes med danskar:S) innan jag tror att vi fick till all info;) Amerikanska sjukhus godtar ju inte internationella adresser för fakturering. De måsta vara en amerikansk kontakt inblandad. Allt verkar ha funkat iaf:) *håller tummen*

Innan jag blev insläppt så fick man ju fylla i en massa papper, med massor av frågor. Så som man ser att de gör på film. Frågor om personuppgifter, vad man har för ärende här idag, tidigare sjukdommar, tidigare operationer mm.

Väl inne hos läkarn så va det väl som vanligt. Man fick lämna prover, testa blodtryck mm. När läkarn väl kom in så va jag beredd med handen o hälsa, som man gör i svenneland.. det gör man inte här;) skäms på mej, va dum jag kände mig;) En asiatisk kille kom in med en laptop i handen o satte sig direkt ner o började fråga ut mig, om va jag hade för ärende, o varför jag trodde jag hade de jag hade, hur jag hittade kliniken mm. Sen så tryckte han o klämde för o kolla va jag hade ont. bla bla bla osv, men tillslut så sa han att mina prover visade va jag redan visste;) så lite antibiotika blev det:)

Jag fick mitt lilla papper o vi drog till närmaste Duane Reade, som är ett apotek/snabbköp:)
Vi lämnade pappret o kassörskan sa att detta kan bli dyrt.. gaaaahh hjälp! jag o yussan började svettas.. tillslut sa hon 25 dollar! Jag o mannen bara titta på varandra.. haha jag kan handskas med 150 kronor;) jag får ju tillbaka från försäkringen sen nedå;)



Man får en sånhär fin liten burk:)
MAn får inte originalförpackningen som i sverige, o man får komma tillbaka efter 20 min o hämta det. Man får altså inte grejjorna direkt, utan de gör en personlig liten burk istället:)

Vi va rätt sega efter detta besök, som totalt tog 3 timmar;)
Så vi ville dra hem o relaxa.

Väl på buss terminalen va det packat med folk..


Detta är en 5e del av kön kanske. Vi möter alltså kön som vi själva står i;)
Den ringlade sig som en kringla..

Eftersom jag pratat om detta innan, o kanske är lite svårt att föreställa sig, så har jag filmat 3 filmer till er, för o visa;)










Jag vet inte hur tydliga de är, men de visar ju lite iaf:)
Detta är ca 2st 3e delar av den totala kön;)

Som tur är går det ganska fort endå:)

Nu blir det film med hjärtat <3



Puss!

*ciao*

Kommentarer
Postat av: Petra

Diggar kön hehe. Folk verkar vara rätt så lugna även om den är lång, och de står inte och knör heller. Borde flytta till NY :)

Tar det lång tid från start till mål så att säga?

2011-11-09 @ 10:36:06
URL: http://inpain.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0