MAT med mera!

Ja detta kommer nog att bli ett maffioso inlägg (ett långt inlägg), för jag har ju inte bloggat på hela 4 dar!!
Ja nu så kommer ju infon kanske inte vara så uppåt väggarna, men endå;)

Vi kan ju börja med mat.. Vi tänker på mat, äter mat, köper mat, tilllagar mat och det finns inget stopp på vår hunger?! Jag tror jag e helt inne på mat då jag saknar mycket svenskt, i mat o godisväg! Ingen som missat det tror jag:) Men jag börjar vänja mig lite nu iaf:P

Men i början på veckan va vi sugna på lax, så jag svungade i hop två lax paket o  lite potätagratäng till mig o mannen. Lagom tisdagsmat, el hur?;) Tisdag e ju fiskdagen, så varför inte. Potatisgratäng e ju aldrig dåligt heller så det byggde vi ihop:)

Bilder:




Steg1 av två;)




Blir hungrig av o titta på bilderna;)


Fina dukningen med datorn som alltid får va med;)



Nästa projekt som jag har planerat i matväg är.. kallops:D
Får se när det blir men jag SKA görat:)

Sen så har Yussan frågat mig massor av gånger, om jag kan försöka göra en turkisk rispudding. Det heter tydligen Sutlac o pojkarna i huset brukar köoa det i mellanåt från lokala turk-restaurangen.
Jag e inte den som e den så jag försökte:)



Man ska koka vanligt ris med fetmjölk. Sen sockra massor o i med två ägg-gulor.. vi hade dock ingen fet mjölk så det blev inte så tjockt som det skulle:/

Men vi gav inte upp utan testade endå:)



Fyll några skålar o in i kylen. Sen pudrar men med kanel. Färdigt!:)
Men som sagt de blev inte så hårda som de skulle. Men experten sa att de va jättegott endå, o att smaken var helt rätt:) <3

I torsdags (tror jag det va) så hade jag fete cravings på dumplings. Sånna jag käka med karin på måndagen:)
Jag fick med mig Yusuf som sällskap för o handla, jag ville inte dra dit själv på kvälla. Jag va så hungrig att jag nästan rusade dit. Väl där så velade jag med om jag skulle ha 10 el 15 st.. men jag hejdade mig o köpte 10 för 2 dollar;) Jag blev sååå mätt, hade aldrig orkat äta 15st! Tyvärr så är det ju fläskkött i dumplingarna, så yussan kunde inte äta denna delikata föda!
Vi fick helt enkelt gå till nått annat, o då blev det popeyes! Supergott kyckling ställe ( mc donlads typ av ställe), med massor av olika kyckling menyer i friteradform! nam nam:)
Vi va ju fortf kvar i china town, o då kan det se ut såhär på skyltarna;)



Som sagt mat vare ja..
Kinensiskt den dagen, turkiskt nästa..
Yusufs kompis bror äger en restaurang, som gör turkisk mat i new jersey, o kompisen ringde lagom tilldet att våra magar började kurra.. finns inget som gör min man så glad som turkiskmat!

Bildbevis---->





Det som finnes här på bilden/bordet är:
Först o störst är den äkta RIKTIGA kebaben, som är rent jäkla kött (lam o nöt) med grymmegoa kryddor, som är som en färs de bygger på en platt metall skena/grillspett, o bara grillar vanligt:) Serveras alltid med ris o sallad! ev bröd o youghurt:)

De gröna korvarna brevid är koldolmar, "Dolma" med vinblad. Inte min favvo, men får endå vara tacksam då detta är mamma o pappa till våran försvenskade version, kåldolmar:)

Sen har vi fetaostrullar! Min favvo på detta bordet.. det är fetaost blandat med ägg o persilja. Det vill säga busenkelt att göra själv:) Bara mixa de tre grejjorna o stoppa på ett filodegsark, rulla o stek i olja. mumma:)

Sist men inte minst hummus:) så jäkla gott o bara doppa bröd i o smaska:) Bröd förövrigt äter de till ALLT! de blir lixom inte nöjda utan bröd till maten;)

MAT mat MAT mat.. dax att övergå till nått annat kanske? Ja jag tror det..
Kommer dock mat inslag här med men inte bara;)

I dag Lördag, så ville mannen o jag åka in till stan, o bara trippa runt lite. Vi startade uppe vid columbus circle (vid ena hörnan av central park) för att promenera lite o kolla affärer. Vi hamnade först inne i en inrednings affär som heter west elm. De hade såå mycket söta o fina grejjor, o man märkte verkligen att julen börjar närma sig med stormsteg.. granar o julpynt överallt:)



Nästa stopp blev Bed Bath and Beyond:)
Där fastande vi, i letandet efter ingenting så kom vi ut med massor av grejer som vi kunde behöva:)
Jag köpte ex vis några smålådor som jag ska sortera all mitt bröte i. Yussan hittade lite vitaminer mm:) Jag tror vi va där inne säkert en halvtimme/ timma.. det va två megastora våningar med allt möjligt:)



Vi hade tänkt gå till lite fler ställen, men hungern slog till o vi bestämde att vi vill hitta whole food, som är en poppis mataffär med en mega buffe mitt i:)

Under promenaden dit så filmade jag o fotade lite hej vilt:)
En fulingvideo på mig, yussan o mgivningen mellan empire hotell o columbus circle:


Lite "fina" miljöbilder;)





HAhaha bara älskar denna bilden! vi ser helt bakomflötet ut;)



Trump tower!



Julpyntet har även börjat smyga fram på gatuköken;)



New York maraton ska ju vara snart, kanske i morgon el nått. De håller iaf på o rigga upp för detta iaf:) i denna lilla scenen så har de bilder från året innan el nått, men det roliga är de tre bilderna på en svensk:)



Min fina man, o busy man;)



Utsikt in mot central park:)


Jaa mat va det ja;)
Vi hittade tillslut whole food, o dök in för o käka innan vi skulle shoppa.. jag kunde ha dödat nån, pga min hunger.. men efter den buffen va jag som ett litet lamm;) tror det fanns 6 st stationer med olika sorters buffeer.. olika länder,sallader, varmt, kallt, dessert buffe mm. Mätt blev jag:)



Vi tog en runda för o köpa hem lite grejjer vi behövde med. Till min lycka hittade vi frusna bär! har inte hittat det på nått annat ställe än.. tjohoo.. det blev några olika sorter:)

Vi tog en promenad ner till port för o ta bussen hem.. så gött!

Sen så har jag ju till cat, bilder på vardags ställen:


Vid denna gaten så tar jag bussen:)
Man får va noga med vilka tider man vill åka hem.. man kan få köa i kilometerlånga köer ibland (nej det är ingen överdrift) i rusnings trafikenstimma. Kön kan ibland nästan börja på första våning o gå upp till andra o korsa hela bussterminalen.. ;)



Detta är bussarna jag kan ta: 165, 166, 168 o 128.

Väl hemma ville jag organisera mina prylar:)
Före/efter:





Jag blev nöjd:)
Nu ligger allt småbröte i de tre små lådorna jag köpte.


Nu har jag skrivkramp;)
Så jag låter det va såhär..

*ciao*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0